Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Z59b36y23n45ě37k 76Č27e70s78á29k 9667358232636

Nechci nikoho urážet a tak si nechám pro sebe, co si myslím o některých níže diskutujících: v článku je řeč o něčem úplně jiném než o ne/existenci Boha (už se, proboha, vzpamatujte!). Člověk, který v Boha nevěří, ještě nemusí být "antiklerikál" (o fobiích nemluvě; k tomu přece vedou zcela jiné důvody!). Možná by si měl každý napřed udělat pořádek sám se sebou a ujasnit si, oč mu vlastně jde...

Nemám televizi a tak nemohu zmíněný pořad soudit (i kdybych ji měl, stejně bych se na něj nedíval, protože si pamatuji ze starých časů, kdy jsem televizi měl, že mě z pořadu paní Jílkové mohla nezřídka ranit mrtvice ... a to, jak jistě uznáte, nestojí za žádný tv program). O knězi Holubovi mám (na základě jisté zkušenosti) mínění spíš horší než lepší. Když si na něj někdy omylem vzpomenu, vybaví se mi "holub na báni".

Váš článek je neobyčejně výstižný (a doufám, že způsobí náležitý rozruch na "obou" stranách). Ale je tu ještě jeden rozměr problému. Sám jsem po téměř třicetiletém praktikování katolického náboženství za sebou "přibouchl dveře od kostela". Nestalo se o s lehkým srdcem, ale asi už definitivně (?). Některé důvody jsem tu a tam na svém blogu zmínil, jiné (ty drsnější) mám ještě v rezervě (je však možné, že si je z ohleduplnosti nechám pro sebe).

Ačkoliv jsem s Poláky osobně spřízněn, musím bohužel konstatovat (a není to pro mě lehké), že leccos "církevně odporného" sem zavanulo právě z Polska ...

Jinak jsem rád, že jsem na vás narazil. Budu vás se zájmem sledovat. Díky.

0/0
14.7.2015 17:20

J72o28s71e41f 15P95o96t66r 6710601147399

Pro pana Sobotku:

říkáte, že Dawkins tvrdí, že Bůh není. Mýlíte se, přečtěte si podrobně jeho Boží blud. Hawkins totiž jako vědec tvrdí že "je nanejvýš pravděpodobné že Bůh není". Ano, nechává tam skulinku pro jeho případnou existenci, protože je to vědec a ne věřící ateista, jako jsou zde téměř všichni.

Ta otázka je totiž nerozhodnutá a nedokázaná, a nutně, každý ateista, si musí uvědomit, že jeho přesvědčení je jen a pouze víra.

+1/0
15.5.2015 23:34

J74o19s31e98f 86P25o37t42r 6330821787209

Hawkins  ne , samozřejmě Dawkins

0/0
15.5.2015 23:47

P23a79v73e67l 64S68o58b92o62t84k93a 5100224

Souhlasím - ateismus je náboženství jako každé jiné.

Ale:

"A existence Boha - to se tu řešilo tolikrát... ale jestlže tu čtu něco na způsob "Astrologie je nesmysl, ale Bůh existuje" nebo "Bůh existuje, ale věštci jsou podvod", "Papež Jan Pavel II konal zázračná uzdravení"... tak zde vidím mnoho rozporů v přístupu k realitě a víře."

Tj. každý v něco věří, ale pak tu jsou lidé kteří nevěří v nic než v peníze a vírou se jen ohánějí.

A pak jsou tu lidé kteří věří tomu že jedině jejich víra je ta správná a že ji musí prosazovat i silou (křižácké války, islámský terorismus) nebo alespoň ostatní na svou víru obracet a přesvědčovat je že věří v něco co není.

Je tedy velký rozdíl mezi vírou (tím, čemu věříte), náboženstvím (tím, o čem vám někdo říká že tomu máte věřit) a zlodějinou - znárodněním ve jménu komunismu nebo rozprivatizací ve jménu Klause a jeho kamarádů z STB (disidenti neprivatizovali....), restiruováním ve jménu církve - protože církevní restituce nejsou navrácení majetku za stejných podmínek jako tomu bylo u ostatních restitucí (například zemědělských), ale zvýhodněním jedné skupiny lidí - některých církví/sekt před jinými.

Zachytil jsem tu v diskusích i takový názor, že církevní restituce byla Kalouskova pomsta KDU-ČSL (a i na posledním sněmu Bělobrádek prohlásil že nechce aby KDU-ČSL byla považována za klerikální stranu) - pokud se opravdu ukáže to co naznačuji níže, bude to velkou kompromitací (a souhlasím s tím že i velkým zneužitím) katolické a ostatních církví k rozkradení zbytku toho, co tu po Klausovi a jeho boyz zbylo.

0/0
11.6.2015 23:57

J79o90s53e98f 91P64o62t40r 6960121177489

Tvrdí se, že za rozšíření ateismu na Západě v podstatné míře stojí čtyři myslitelé  Nietsche, Freud, Marx a Darwin.

 Nietsche se svou smrtí Boha strávil posledních 13 let svého života jako šílenec, odkázaný na službu své sestry. Jeho učení o vůli se stalo jedním ze základních stavebních kamenů A. Hitlera.

Freud odstranil lidskou duši a nahradil ji sexualitou. Později se přišlo na to, (Jung) že nejen sexualita ale hlavně snaha o vysvětlení existence a smyslu života  je řídící síla v lidském životě.

Marx svým učením vyvolal v prvních  dvou třetinách 20. století revoluci, která se přehnala po světě - Evropa, SSSR, Čína, Vietnam, Laos, Korea, Afrika, Latinská Amerika. Zanechala za sebou na 100 milionů  mrtvých, aby po šedesáti letech sama od sebe vyšuměla, vyprchala, rozpadla se.

Po sobě zanechala kromě těch 100 milionů mrtvých KLDR a Kubu a  duševně zplundrovanou Evropu (včetně Západní).

Darwinismus se stal jako jediné odvětví vědy, kde se dá logicky vyloučit potřeba Konstruktéra, výstavním kouskem všech vědcům kteří tak dokazovali absolutní převahu vědy nad vírou. Jenže dneska přichází nové objevy v biologii a v genetice a zjišťuje se (co logicky uvažujícím, bylo dávno zřejmé), že darwinismus je pouhým výmyslem, který má s životem jen málo společného a začíná se mluvit o postneodarwinismu. Darwinismu musíme také započítat 70 milionů mrtvých od nacionálních socialistů, darwinismus byl jejich základním zdrojem.

Takže, kde je myšlení pokrokové, liberální Evropy v 21. století? Někde na úrovni divošství, lidé věří od horoskopů, výkladu karet, magie přes tibetský budhismus, ezoteriku, černá kočka přes cestu k existenci mimozemšťanů....

0/0
15.5.2015 23:25

P79a41v51e97l 79S40o88b48o60t27k35a 5310394

Ateismus není česká specialita ani relikt budování komunismu:

"Richard DAWKINS

evoluční biolog

Nejznámější evoluční biolog světa: Richard Dawkins. Tvrdí, že geny jsou sobecké. A že Bůh není. Náboženství podle něj infikuje mysl jako počítačový virus."

http://www.ceskatelevize.cz/specialy/hydepark-civilizace/18.4.2015/

A nesouhlas s rozsahem církevních restitucí vychází především z:

- dříve vázaného vlastnictví církevního majetku, které dnes přešlo na plné dispoziční právo

- podivných metodách ocenění - viz zpráva Ernst & Young

http://euro.e15.cz/archiv/ceny-spadle-z-nebe-778219

Tj. co bylo ukradeno mělo by být navráceno, ale nemělo by se na to konto dále krást.

0/0
4.5.2015 14:57

J11a12n 11J20e76n89i25c 1314854167334

Žít konzistentně celý život není snadné. Někdo má to štěstí/požehnání a nemusí čelit ránám osudu/kříži a tak se mu i jinak kouká na svět, jako tomu, co toho v životě zakusil hodně. Je jen velmi málo silných jedinců, co i přes nepřízeň osudu/těžký kříž dokážou být konzistentní... A podobné je to i s vědou. Až ten co pochopil šíři zkoumání má nárok říct: "Vím, že nic nevím."

Mohu klidně říci 2 otázky: "Co má větší váhu? Tvrzení nějakého Dawkinse o neexistenci Boha nebo tvrzení nějakého Einsteina o existenci Boha?" Jaká je odpověď?

A církevní restituce? Hmm tohle se moc špatně hodnotí, páč jsou tu 2 nesrovnatelé strany. Církev se nikdy nesníží k tomu, aby se hašteřila ve sdělovacích prostředcích. Politici (a nejen oni) v bezbrannosti církve vidí úžasnou šanci se zviditelnit. Dnes je stádo tak hloupé, že stačí, aby někdo "plivnul" na jiného (viz Zeman na akademickou obec) a lúza se může zbláznit jací jsou to lumpové... Dnes už nikdo nezkoumá, co je pravda... Takže nadávat na církevní restituce je prostě IN.

+1/−2
6.5.2015 17:09

P82a43v41e28l 26S79o26b76o66t28k84a 5360174

Nadávat na Klause, Kalouska nebo Rittiga je také IN, ale nemůžeme z toho vyvozovat, že by byli čistí.

Výhrady proti církevním restitucím mají své reálné základy, především nedošlo ke společenskému konsensu, a proto se také s nimi tolik spěchalo. Majetek v restirucích získala dokonce i církev, která o žádný nepřišla - můžete to omlouvat darem, osobně to ale považuji za úplatek a podmínky zemědělských a církevních restitucí - náhradové ceny atd., jsou naprosto nesrovnatelné, což ukazuje na nerovnost občanů před zákonem.

Víte, že toto bylo už druhé kolo církevních restitucí, že první restiruce proběhlky už v 90. letech?

A existence Boha - to se tu řešilo tolikrát... ale jestlže tu čtu něco na způsob "Astrologie je nesmysl, ale Bůh existuje" nebo "Bůh existuje, ale věštci jsou podvod", "Papež Jan Pavel II konal zázračná uzdravení"... tak zde vidím mnoho rozporů v přístupu k realitě a víře.

O církevních restitucích rozhodne budoucnost - za pár let uvidíme zda si církve majetky udržely a jak se o ně starají, případně v čích rukou nakonec restituovaný majetek skončil - jestli náhodou vše lukrativní nespadlo do rukou panu Judr Červenkovi a jeho impériu... uvidíme, zde se to ukáže poměrně brzy.

+2/0
7.5.2015 9:54

J94a82n 54J15e60n61i61c 1654324687894

Jsem věřící, ale ne katolík, tak si mohu dovolit od restitucí trochu odstup, protože katolická církev bere drtivou většinu restitucí.

Také mne překvapilo, že restituce berou i církve, které vznikly nedávno. Jenže ono to může souviset s tím, že církve mají majetek proto, aby stát mohl postupně přestat církve platit.

Jak s majetkem církve naloží nedokážu odhadnout, ale už dnes mohu říci, že tak účinnou pomoc, jakou dávají různé církevní řády a cirkevní hospice starým a nemohoucím lidem, je třeba ocenit. Tohle je něco, co nám bylo zatemňováno desetiletí a potřebným stát pomáhal velmi málo a ještě selektivně. Církev se této úlohy zhostila a zhošťuje výborně. Kéž by se se všemi prostředky v tomto státě hospodařilo takto účelně...

O Bohu nechci polemizovat a už vůbec srovnávat s astrologii, věštci apod. Jde přece o základní otázku, jestli byla prvotní hmota nebo myšlenka. To nemá s nějakou astrologii, věštěním apod. nic společného...

+2/0
7.5.2015 14:13

J61a60n 30J30e22n91i27c 1924354277254

Milá Lucie Amálie,

blahopřeji ke krásnému umístění v blogerce roku! Zasloužíte si to!

R^

+4/0
19.3.2015 12:07

P45e98t70r 31U80h11e57r 1646216263745

R^

0/0
19.3.2015 12:50

J93o25z93e45f 20K70o34s53t66e59l74a50n65s65k59ý 8955642739106

Veľmi pekne napísané. Vidím to veľmi podobne.

Kresťan-katolík je v súčasnej Európe persona non grata. Akýkoľvek hopsasa z Tramtárie znamená viac ako slušný katolík. Katolík si zaslúži len jedno - posmech a znovu len posmech. Veď katolícke kresťanstvo je predsa stelesnené stredoveké tmárstvo.

Na druhej strane som hrdý, že som katolík. Nie pyšný, ale hrdý - vidím v tom podstatný rozdiel. Trochu sa zaujímam o históriu, a chápem, že nebyť katolíkov, Európa a svet by sa nikdy nedostali na súčasnú úroveň.

Tiahne sa to celými dejinami - kresťania, a zvlášť katolíci sú terčom posmechov a útokov už od čias Rímskej ríše. Tam ich však hádzali levom, v súčasnosti "len" hádžu na nich blato v médiách. Takže sme na tom ešte stále relatívne dobre.

Ale kresťan-katolík v podstate len prijíma osud, ktorú mu predpovedal už Kristus - "kvôli mne vás budú hanobiť, posmievať sa vám a prenasledovať vás"... A čo viac si môže kresťan-katolík želať, než že mu kvôli Kristovi a jeho videniu sveta okolitý svet znepríjemňuje život?

+6/0
18.3.2015 9:08
Foto

P91a11v88e78l 46Š54i43l38p80o59c18h 1677576738857

výborně napsaný článekR^

+2/0
17.3.2015 14:30

B65o14h36u76m81í56r 68Š80i59m64e70k 3571140654314

Ad Karel Fritz:

Škoda, že díky reklamě si nemohu přečíst Tvůj příspěvek...

+1/0
16.3.2015 14:00

K15a91r89e20l 34F73r15i45t56z 6891759416

Nechci se vyjadřovat k článku autorky, k pořadu Máte slovo ani k církevním restitucím. Jenom bych chtěl všem čtenářům, autorce článku i panu Zieglerovi ( jestli je to ten bloger) připomenout to, že ŘK církev má minulost, kterou se nemůže moc chlubit. Když se vrátím jen do minulého století - podpora Hitlerovi, Frankovi, Musolinimu, Paveličovi - a to je jenom část minulého století. Její krvavá stopa se táhne prakticky už od doby jejího vzniku. Jeden citát od Uptona Sinclaira: "Bylo starým, ctihodným zvykem svaté matičky církve, použít ďábla ve službách Boha!"

+2/−10
16.3.2015 13:43

B53e93d58ř90i26c75h 78T98ě54š69í87n91s53k32ý 6292383241757

a má jen tuto minulost o ničem jiném nevíte?

+7/0
16.3.2015 14:18

M96a38r71e59k 54N26o77v46á49k 5228605670781

A co teprve lidstvo a člověk, co. Ani nechtějte vědět, jakou má minulost. ;-(

+5/0
16.3.2015 16:34

J85a15r24o25s86l11a72v 53F81r35a65n75t45i13š96e66k 11B53r75ü31m80m92e46r 1681926483420

Kdy CŘK podporovala Hitlera? Podpora Frankovi byla logická, když katolíci byli komunisty vraždění na potkání.

+7/0
16.3.2015 18:34

J23a78n 36Z66i48e85g89l11e86r 1381166421378

Katolická církev nacismus a Hitlera a rovněž Mussoliniho nepodporovala. Fritz lže!

+4/−1
16.3.2015 19:17

J50a31n 24J13u16r82n18í22č80e79k 7477670844464

No, to si ale vybíráte jen, co se vám hodí do krámu.

Co třeba tohle?

http://cs.wikipedia.org/wiki/Clemens_August_von_Galen

+1/0
16.3.2015 20:41

J97a92n 67J55e31n47i68c 1594734547674

Jestli ono to není o lidech. Ale každopádně je třeba vidět, že církev je konzervativní a takovou protiváhou některým věděckým bláznům.

Asi se nedá pochybovat o tom, že některé věděcké objevy jsou užitečné. Neméně jich jsou škodlivé. A jsou i takové u nichž se domníváme, že jsou užitečné, aby se nakonec zjistí, že jsou více škodlivé než užitečné. A i u těch užitečných není vždy vše v pořádku. Například legislativa nebo mentální vyspělost lidí apod. Takže pokud církev brojí proti něčemu takovému (i kdyby neměla pravdu), tak je váženým oponemtem a to je dobře. Je třeba, aby se i dobré věci podrobily důkladnému zkoumání, celospolečenské diskuzi a adopci do reálného světa. A v tomto má církev nezastupitelnou roli. A když se podíváme na planetu jak jsme ji stačili našimi vynálezy zničit (např. dnes už není místo na Zemi, kdy by nebyla voda kontaminována DDT a antihormonálními přípravky), tak je to jen naší pošetilosti, že takové prostředí chceme dát našim dětem. Ještě že ta církev jen, jinak by honba za majetkem byla ještě šílenější...

+1/0
17.3.2015 14:36

J27a88r55o11s20l38a93v 21N47á80p58r77s43t62e20k 6405296

Za ty dva tisíce let, co vaše církev existuje, bylo vždy její největší starostí shromažďování majetku a světské moci.

Tak něco povídejte o honbě za majetkem.

+1/−2
17.3.2015 23:18

B42o98h87u97m63í49r 91Š17i28m81e84k 3941680894574

R^ Díky!

+1/0
16.3.2015 13:34

J69a45r88m92i62l20a 69V51a53v56r46o65c49h25o34v91á 8218165486260

R^

+2/0
16.3.2015 11:19

J74a66n 69Z62i49e63g93l91e55r 1191256781898

Zasloužená karma. :-)R^

+7/0
16.3.2015 10:49
Foto

H10o17n96z73a 26M77a19r71e57k 3449506263829

Využívat jejích služeb, nemocnic, škol… zadarmo, ano?

Před nějakou dobou jsme s několika lidma uvažovali o založení školy, hledali jsme nějaká místa, kde bychom mohli působit, hledali jsme nějaké partnery, prostě někoho solidního. Obrátlili jsme se i na církev a církenví školy. Byli milí a vstřícní, akorát to mělo jeden háček. Víte jaký? Zkuste hádat. Tím to skončilo, navíc jeden z těch mých známých později zemřel.

Já nemám nic proti věřícím, hodně lidí z naší rodiny je praktikujícími katolíky, chodí v neděli do kostela, křižují se na hřbitově, mně to vůbec nevadí, to je každého věc. Co mi ovšem vadí, jsou ti nenasytní církevní pohlaváři, to je extrémní level. Pokud chce někdo věřit, nepotřebuje církev, nepotřebuje Halíka ani Duku.

Když mi bylo 11 let a něco, umřel mi děda, kterého jsem měl rád. Docela těžce jsem to nesl. Měl venkovský pohřeb. Na vsi v kostele byl farář, všichni jsme tam museli jít. Já jakožto nevěřící jedenáctiletý fakan jsem tam musel klečet v té řadě lavic a poslouchat, jak je dědovi krásně, že teď už je v nebi a že je vlastně dobře, že zemřel a že na světě to tak krásné jako v nebi není. No, já byl v tom věku již drzej puberťák a měl jsem co dělat, abych nevzal ten svícen nebo co to bylo a nepraštil toho dědka po palici. Fakt skvělý zážitek. Jsem rád, že jsem ateista!

+3/−13
16.3.2015 9:35

M51a91r92i89e 73P87o29k72o81r13n75á 9355524970

Dobrá, Vaše prožitky a zážitky. Jen se mi nezdá, že byste MUSEL při pohřbu klečet. Pokud jste se tehdy neodvážil lišit se od svých vlastních rodičů (jiní by vám nějaké pokleknutí asi těžko vytkli), tak to neházejte zpětně na církev. Proslov faráře není v tomto směru neobvyklý, to kdybyste zažil budhistický pohřeb, kde se věří v reinkarnaci, tak by Vás muselo něco klepnout, připadalo by Vám to skoro jako oslava toho, že dotyčný zemřel. Při úmrtí člověka, jehož čas (mnohdy po utrpení a nemoci) se naplnil se by asi nebylo dobrým řešením vyvolávat nějaké hysterie. Rozbor pohřebních obřadů by bylo jiné téma, třeba se toho slečna Sulovská ujme v dušičkovém období. Já si na to netroufám.

+8/−1
16.3.2015 11:00

J26a77r94o43s40l66a74v 48N17á36p28r93s38t39e54k 6275316

Tak trochu s vámi souhlasím. Jako třináctiletý jsem na pohřbu dědova bratra šel v čele průvodu před dechovkou a nesl křížek. Nikomu nevadilo, že jsem neznaboh, podstatné bylo spíš, že hřbitov je v sousední dědině a od nás jsou to tři kilometry ministrantovi by museli zaplatit, kluk z rodiny to zvládl zadarmo. V kostele po mně nikdo nechtěl, abych se pokřižoval nebo něco říkal, stejně to neumím, klečet jsem taky nemusel.

Od té doby jsem absolvoval řadu jiných pohřbů, církevních i občanských. Nemohu si pomoci, ten občanský obřad mi připadá důstojnější, a k zesnulému ohleduplnější.

0/−3
16.3.2015 11:22

M28a45r66i21e 12P97o65k44o37r58n26á 9285144310

Nebyla jsem na těch samých pohřbech co Vy, takže nemohu vyslovit nějaký všeobecný verdikt. Byla jsem taky na pár občanských pohřbech, většinou se účastním církevních. Zrovna na tom posledním občanském to bylo Rv, ovšem tak to zařídila bývalá manželka se syny. Obřadní síň Olšany, nějaká paní tam přečetla asi šest všeobecných vět z papírku a pak zněla hudba, zřejmě dle výběrů synů. Chyběla mi tam aspoň chvilka ticha, hudba zněla hlasitě, že se člověk při nejlepší vůli nemohl soustředit ani na prostou modlitbu za zemřelého. Sestra zesnulého zařídila zádušní mši v Týnském chrámu, tak jsme někteří honem šli vyměnit jízdenky na později a šli na tu mši. Kdyby ten obřad byl důstojným obřadem, asi bychom tu mši vypustili. Šel tam s námi i synovec zesnulého, vyznáním protestant. Synové (dospělí) nepřišli, jejich matka řekla, že to je zbytečné.

Obřad ohleduplný k zesnulému - ty obřady jsou hlavně kvůli pozůstalým a záleží, jak to vidí oni. Když zemřel tchán, tak měl pěkný pohřeb. Z kostela ho na ramenou nesli dospělí vnuci, pak dědečka spustili do hrobu. Vyjádřili mu tak svůj dík za všechny ty krásné prázdniny.

Tím nechci říct, že jsem nezažila důstojný civilní pohřeb.

+3/−1
16.3.2015 11:57

J47a73r78o91s93l61a10v 19N59á18p13r83s65t70e79k 6585896

Nejsem milovníkem pohřbů, ale když to život přináší, člověk se tomu nevyhne. I v pražském krematoriu jsem kdysi byl a ta atmosféra tak nějak odpovídá vašemu popisu.

Jinak žiji na malém městě, kde není pohřeb každý den, takže ti profesionální řečníci nejsou tak unavení. Mám dojem, že na občanském pohřbu je hlavní osobou ten nebožtík, a kostele ten farář. A připadá mi tak nějak lidsky přirozenější, když někdo pohovoří o tom, že ten kdo leží v té dřevěné bedně byl v mládí nadějným fotbalistou a ve stáří vzorným členem svazu včelařů, než když se farář pustí do jakési filozofické úvahy, při které se všichni nudí, ministranti nejvíce, a o nebožtíkovi se v podstatě ani nezmíní.

I já jsem jako jeden ze čtyř dospělých vnuků nesl rakev své babičce. Dodnes si pamatuji tlumený výkřik jedné tetičky při odchodu z kostela: "Proboha, kluci, nohama napřed". Tak jsme se před dveřmi otočili a o pár let později už jsme tu chybu neudělali.

+2/−1
16.3.2015 12:18

M28a64r80i56e 88P85o86k24o79r39n98á 9135174580

Záleží na osobnosti faráře a taky na tom, jestli se pozůstalí obtěžovali a přišli na faru se nějak domluvit. U nás se běžně v kostele ozve stručný životopis, vzpomínka na jeho práci a koníčky (např. zrovna ten fotbal i včelaření při nedávném pohřbu), třeba i zmínka o osobních setkáních s knězem během nemoci. Pak je to takové, jak to zmiňujete Vy:-).

+4/−1
16.3.2015 14:21
Foto

H30o12n14z80a 29M58a46r59e64k 3319186853589

Koukám, tady je to samý pánbíčkář.. no vlastně se ani nedivím. Tak kolik dostanu ještě mínusů? ;-)

0/0
16.3.2015 20:15

J17a27r41o93s64l77a68v 96N62á33p74r57s86t90e77k 6245326

Ale děte pane, já jsem nepokřtěný bezvěrec. Věřím vám, že jste svého dědečka měl rád. Ale pokud byl váš dědeček věřící, tak asi sám počítal s tím, že bude mít pohřební obřad v kostele.

+1/0
17.3.2015 8:07

B11e16d51ř58i82c80h 60T89ě59š98í52n67s10k58ý 6482133371787

kecáte, v kostele nemusíte klečet

+9/0
16.3.2015 11:09

J95a47n 44J43e34n48i60c 1674784397324

Ač to nevyhledávám, tak jsem zažil docela dost civilních icírkevních obřadů. Mohu říct, že existuji faráři, kteří „mluví z cesty“a skoro se obávám, že když si připravovali kázání, tak nějak opomněli, že je topohřeb a že tím mohou pozůstalým spíše ublížit. Ale to jsou výjimky. Naprotitomu jsem zažil civilní obřady, které se snažily být velmi honosné, ale bylyodtažité a spíše připomínaly přehlídku. Stejně tak, když mluvčí začne přednášetrevoluční básně, tak mám problém se vůbec soustředit.

U normálního církevního pohřbu mám pocit, že se mohu osobněse zesnulým rozloučit, zazpívat mu od srdce, abych vzdal čest jeho památce apomodlit se za něj. I když nejsem katolík, tak mne zatím nikdo nenutil v katolickémkostele dělat něco, co bych nechtěl. Spíše se však snažím přizpůsobit, abychneurazil nebo nepoutal pozornost, protože tento obřad není kvůli mně, ale kvůlizesnulému. Tuto možnost jsem u civilního pohřbu nezažil…

+1/0
17.3.2015 14:45

L42a67d68i45s41l30a11v 43J98í34l46e79k 9142159772261

Totéž platí i při líčení historie. Například v srpnu 1934 se konala konference pod názvem „Služba církve sudetoněmectví“. Největší ohlas vyvolal evangelický farář Erwin Schneider z Vídně se svým příspěvkem „Národ Boží mezi národy.“ Uvedl v něm: „Německý národ má zvláštní poslání, které může splnit jen pod vedením vůdce, jenž má svou legitimitu od Boha. Třetí říše je odlesk Božího království.“ Podobných hlasů zaznívalo z protestantského prostředí mnoho, hlasů odsuzujících Hitlera bylo výrazně méně. V katolickém prostředí to bylo naopak: Z oficiálních míst zaznívalo varování před fašizmem (encyklika Mit Brenendem Herzen), sympatizujících hlasů bylo velmi málo. V r. 1933 Hitlerova strana výrazně zvítězila v protestantských oblastech, v katolických oblastech (Bavorsko) nikoliv. Jiný příklad. Letos se bude hojně připomínat Mistr Jan Hus. To je v pořádku. Jiří z Poděbrad však nechal upálit mnoho českých bratří, což se v učebnicích neuvádí. Například ve Wikipedii je to vyjádřeno slovy, že „razantně zasáhl proti Jednotě bratrské“. Zwingli, poté co se dostal k moci, nechal upálit 20 svých odpůrců, jeden z nich byl univerzitní mistr, ve Wikipedii to není zmíněno.

Co s tím? Mne to svým způsobem těší, když vidím, že všichni od nás očekávají tu nejvyšší dokonalost a křišťálovou čistotu. To je přeci krásné. U Lukáše (21:17) čteme: „A všichni vás budou nenávidět pro mé jméno.“ Podobný výrok je v evangeliích asi pětkrát. Z toho plyne, že katolická církev je pravou církví Kristovou. Můžeme být klidní.

+9/0
16.3.2015 8:36

J39a61r74o35s54l59a22v 80N75á87p66r80s13t97e24k 6125316

Tak si pěstujte pocit utlačování a zdůrazňujte jak kdy který luterán ubohým katolíkům ublížil. Tím vztahy mezi vámi křesťany jistě zlepšíte.

0/−3
16.3.2015 8:54

J67a27r41o82s31l68a38v 46F68r38a53n59t66i40š38e56k 31B31r15ü14m13m77e82r 1541876693530

My to o sobě víne, co jsme si dělali. Ale pro českou společnost jdou automaticky katolíci ti špatní, a protestanti ti dobří. Že např. Kalvín nastolil takovou náboženskou tyranii, s kterou se může srovnávat stalinismus, to se v českých školách nedozvíte.

+6/0
16.3.2015 9:28

J62a30n 40J11e20n43i58c 1464864457424

Kalvin byl Čech? Husa upálili protestanti? Pokud žijete v Čechách, tak zkuste pochopit historii. Záměrně se vyhýbám výpadům vůči katolíkům, abych nedělal stejnou chybu jako Vy. Ale klidně mi můžete věřit, že v historii lidstva najdu dost příkladů, kde se katolíci chovali stejně nebo hůře než protestanti...

0/0
17.3.2015 14:54

J17a91r45o88s84l30a67v 30N19á57p38r34s80t75e18k 6975276

Když tak připomínáte, co se dělo za II. světové války, dovoluji si váš selektivní výběr doplnit o informaci, že Jozef Tiso byl katolický kněz. Jak skončil je vám známo.

A co on předváděl jako prezident Slovenského štátu byla jistě rodinná idylka v porovnání s tím, co tenkrát vyváděli katolíci v Chorvatsku.

+1/−1
16.3.2015 9:28

L89a43d86i94s61l25a74v 26J38í37l43e25k 9172929502201

Ano, souhlasím. Je mi to známo, je to ostatně často připomínáno. Já jsem chtěl upozornit na skutečnosti, které se zamlčují či překrucují.

+2/0
16.3.2015 9:45

J88a24r22o67s24l91a61v 86N66á59p94r34s94t58e34k 6115456

Podal jste to ale tak, že válku vedli neznabozi a odpadlíci  proti ušlechtilým věřícím (přičemž jediní ušlechtilí věřící jsou katolíci)

0/−3
16.3.2015 9:49

L41a56d52i58s46l54a76v 69J72í56l92e34k 9152119632861

To mi je líto, jestli to takto vyznělo. V žádném případě si nemyslím, že katolíci jsou bez chyb a bez viny. Autorka ve svém blogu poukázala na tendenčnost a neobjektivnost a já jsem k tomu chtěl přidat další postřehy o tendenčnosti. Nic víc.

+3/0
16.3.2015 9:58

J24a90r61o94s39l12a96v 81N10á37p12r29s50t30e78k 6135426

Jak už jsem napsal, paní autorka je rovněž zaujatá a ta zaujatost i jí brání být objektivní.

+1/−3
16.3.2015 10:46

L78a75d46i96s60l51a69v 45J97í51l45e68k 9622619582411

Příkladů antikatolických postojů lze uvést mnohem více. Jen tak namátkou: Asi před rokem byl o nás zneužit chlapec, noviny napsali, že to udělal bývalý katolický kněz. Uvést současnou profesi toho nešťastníka nepovažovali za důležité. Když řekněme v USA katolický kněz neužije chlapce, zpráva obletí svět, když se stejného činu dopustí kněz jiné církve (těch případů je více!), zpravidla to nezaregistrují ani místní media. Jiný příklad. Jeden americký student nepálštiny nějakou dobu pobýval v této zemi a napsal o tom rozsáhlý článek. Vyptával se mladých mnichů na život v klášteře…atd. Po návratu napsal článek a jeden časopis ho otiskl. Ovšem ve zkráceném znění. Ponechali tam, že v klášteře získávají vzdělání. Vynechali však, že mladíci odcházejí do kláštera na příkaz rodičů. Také vynechali přiznání mnoho mladých mnichů, že jsou zneužíváni. Patrně existuje nějaký kodex, kterého se novináři v těchto otázkách drží.

Pokračování ve druhém okně.

+5/0
16.3.2015 8:35

J46a79r66o71s15l16a38v 58N70á58p19r52s57t28e51k 6765896

Hezký článek, ale příliš zaujatý. A od přílišné zaujatosti není dalek k zaslepenosti. Dejte si na to pozor.

0/−7
16.3.2015 7:33

M90a35r34t26i88n 62K49a91v59k41a 4606611232472

Pekny clanek Lucie R^

+11/0
16.3.2015 6:28

P75e52t87r 13K50r22a40t37i72n46a 1861366124426

Nejsem křesťan ani věřící jiného náboženství. Myslím, že lidé mají právo věřit v cokoliv, pokud tím nějak neomezují ostatní (proto bych měl výhrady proti islámu, pokud se by snažili prosadit svá pravidla, jako to dělají v západní Evropě, měl bych výhrady ke kanibalům, kdyby zde vyžadovali v rámci své náboženské svobody občas někoho sežrat). Také věřím, že co bylo ukradeno má být navráceno. Stejně tak věřím, že ač církev měla v historii mnoho kiksů, tak pomoc starým, nemocným a sirotkům ji upřít nelze. Z toho všeho mi vychází jediné: restituce jsou správné a morální. I když jsem ateista.

Vy jste zapomněla, že u nás prakticky všechna média (plátek, kde máte blog nevyjímaje) jsou bulvár. Novinky více, než iDnes, pořady Jílkové (neviděl jsem nikdy žádný, pamatuji si jen na upoutávky na Kotel, tuším) více, než třeba OVM. A nad bulvárem se nemá cenu čílit, tam má jen smysl poukazovat na jeho lži aby lidi koukali s rezervou na jeho výstupy.

(Btw - slyšel jsem, nevím, jak moc je to pravda, že třeba Kotel prý byl při natáčení dost v pohodové atmosféře, natáčel se jeden díl řad hodin a pak dovedným střihem se z toho udělalo drsné drama na obrazovku).

+4/0
16.3.2015 1:38

J27a87n 78J10e68n77i70c 1354334247564

Paní Krusic, nějak se ve Vás nevyznám. Je tu odkaz pana Oulického na blog člověka jménem Kašuka. Ten člověk je velmi mírně řečeno zmatený. Moji rodiče už nežijou, ale z jejich povídání o komunistech si toho pamatuji docela dost. Pan Kašuka obhajuje zločince, kteří si v ničem nezadali s fašouny. A Vy jako věřící v Boha (alespoň to tvrdíte) přitrubujete tomuto pomatenci? Nějak to nechápu...

+6/0
15.3.2015 23:33
Foto

B27e27a78t54a 73K77r96u57s21i42c 2984690259110

Rozveďte, prosím, v jakých souvislostech pan Kašuka obhajuje zločince? Díky

0/−4
15.3.2015 23:50



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.